أخبارمصرية

السيسي عن مخالفات البناء: هتكلم في كل حاجة تمس مستقبل مصر.. ولن أبيع الوهم للحصول على الشعبية

الجورنال الاقتصادى :

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي أن مشكلة البناء الغير مخطط هي أزمة كبيرة تهدد الدولة المصرية ، مضيفا : ” مواطنين كثيرين متألمين أو من إجراءات الدولة لضبط المخالفات الخاصة بالبناء ولكن أمامنا تحدي كبير ، وهذا الأمر خطير واستمراره يدمر الدولة ” .

وقال السيسي ، خلال افتتاحه عدد من المشروعات القومية بالإسكندرية ، :” أنا هتكلم في كل حاجة تمس مصر ومستقبلها ولن أبيع اعتبارات الوهم للناس تحت مظلة الحفاظ على الشعبية والسياسة و كل عمل صالح بنعمل لأجل خاطر بلدنا وربنا سبحانه وتعالى .. واحنا محتاجين الإعلام والمثقفين والمفكرين يفهموا الناس خطورة البناء على الأراضي الزراعية ، لكن كل الناس مش عاوزة تساعد في الموضوعات اللي احنا بنطلبها “.

وتابع : “الأراضي الزراعية اللي بيتم تدميرها هي اللي انتوا بتسكنوا جمبها ، بعد كدة هتشتغلوا فين أنا قلت كد من 5 سنين الأرض اللي بيتم زراعتها بطرق الري الحديثة عوائدها أكبر من استثمارات المباني “.

وتابع : ” الإجراءات الخاصة بمواجهة مخالفات البناء لم نتخذها دون إنذار ، و كنا محددين 6 أشهر للانتهاء من أزمة البناء غير المخطط وحجم الناتج من التصالح في مخالفات البناء لم يتجاوز 10% فقط “.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق